Død og pinse!

(Kommentaren er også publisert i VGs papiravis pinseaften, 26. mai 2012):

ROMA (VG) Kjære VG-leser: Du som vet hvorfor vi feirer pinse, kan bare bla videre.

… så du henger fortsatt med?

Folk flest forbinder pinsehelgen med sosialt samvær rundt bålet, båtliv og syv pilsnere i en snor. Et fortjent pustehull etter flere dagers sammenhengende slit siden forrige ovale weekend.

Ordet pinse kommer fra gresk – pentekoste, som betyr den femtiende. Det er lett å tenke at dette har noe med den rødstenkte mai-kalenderens 50 fridager å gjøre, men også denne langhelgen handler om kirkeårets gang. Fridager vi kan nyte utelukkende på grunn av statskirken vi nettopp har avviklet.

Pinsen er intet mindre enn kirkeårets største fest. Større enn jul og påske. Viktigere enn selv Skjærtorsdag, som sekulære nordmenn i årtier har feiret til minne om St. Harry av Strömstad.

Den Hellige Ånds komme

Pinsen starter alltid 49 dager etter påske, og markerer Den Hellige Ånds komme. På den 50. dag etter at Jesus sto opp fra de døde, og den tiende dag etter hans himmelfart, faller pinsedag. De første menighetene har sitt utspring i pinsebegivenheten, derfor kalles pinsedagen også Kirkens fødselsdag.

Håndtegner Hagen og undertegnede har styrt våre skritt langs den smale sti, som i likhet med veier flest fører til Roma. Vi søker etter kirkens opprinnelse, og siden dette med tro faller oss moderne mennesker så vanskelig, begynner vi med harde fakta. Det vi vet er at apostelen Paulus var kristendommens første teolog. Han var urmisjonæren som sammen med den senere St. Peter forkynte Jesu’ lære for folk i sør-Europa og det nære Østen.

– Paulus er grunnmuren i den kristne kirken, sier Hagen som ikke går av veien for å forfekte pauli ord selv heller.

Om jeg ikke visste bedre, ville jeg tenkt at Paulus må ha vært den første sunnmøring; en effektiv entreprenørsjel, dyktig med hendene, konservativ i verdispørsmål, en smule monoman og flink med penger.

Halshogd

Vi står ved Paulus’ sarkofag i San Paolo fuori le Mura, apostelens gravkirke, utenfor den gamle bymuren. Byggverket er en av fire pavelige basilikaer i Roma, og var på Leo den førstes tid – for 1500 år siden – større enn Peterskirken.

Så sent som i desember 2006 rapporterte National Geographic at et mangeårig vitenskapelig arbeid konkluderte at graven med overveiende sannsynlighet tilhørte Paulus.

Sarkofagen var uten tvil hans; om innholdet kunne karbontestene ikke si annet enn at beinrestene stammet fra en hodeløs mann som hadde vært død siden det første århundre. Som romersk borger nøt Paulus det privilegium å bli halshogd fremfor å seigpines på et kors.

Pinsebegivenheten

Opprinnelig var pinsen en jødisk feiring som avsluttet påsken og som æret minnet om da Moses mottok De ti bud på Sinai. En gang mellom år 26 og år 36, alt etter når Jesu’ død kan ha vært i henhold til vår justerte tidsregning, var apostlene samlet til jødisk pinsefest.

«Plutselig lød det fra himmelen som når en kraftig vind blåser, og lyden fylte hele huset hvor de satt. Tunger som av ild viste seg for dem, delte seg og satte seg på hver enkelt av dem. Da ble de alle fylt av Den hellige ånd, og de begynte å tale på andre språk etter som Ånden ga dem å forkynne,» berettes det i Apostlenes gjerninger.

Bibelens bakteppe er at det i Jerusalem på denne tiden bodde folk fra hele verden. En stor mengde stimlet sammen da de hørte denne lyden, leser vi, og det ble ikke rent lite forvirring da hver enkelt hørte sitt eget morsmål. Disiplene talte i alle slags tunger, og tilhørerne visste ikke helt hva de skulle tro. At dette virkelig var en pinsefest in spe, går frem av det 13. vers i kapittel 2 hvor et vitne forklarer den gutturale kakofoni med at «de har drukket seg fulle på søt vin».

Når de medvirkende i den ildfulle seansen i ettertid likevel ikke ble avskrevet som apostlenes gærninger, men tvert i mot skrevet inn i vår kulturkrets som kristendommens grunnleggere, skyldes det pneumatologien – læren om Den Hellige Ånd. En ikke helt etterprøvbar vitenskap, vil mange si, men for den som ønsker å tro innebærer treenigheten en formidlingsfunksjon mellom Gud og folk. Det er Den Hellige Ånd som inspirerer menneskene til å leve etter Guds vilje og som gir oss troen på kristendommens sannhet. Omtrent som forretningsideen til First House, men med lavere timepris.

– Kan vi tro at det er Paulus som ligger her? undrer Hagen.

Relikvier

Det er vel det eneste vi kan. Hvorvidt hans jordiske levninger ligger her eller der – eller mest trolig; både her og der – spiller i og for seg ingen rolle. Apostelens kranium hviler angivelig i et helgengjemme i baldakinen over pavealteret i Romas katedral, Laterankirken. Ifølge en tusenårig tradisjon finnes det også relikvier etter Paulus i Peterskirken, i S. Paolo alle Regola (som er bygd over hans bolig i Roma) samt i fem andre romerske i kirker. Men også i fødebyen Tarsus i Tyrkia, i London, Münster, Frankfurt, Korvey, Malta, Saragossa og Utrecht oppbevares det relikvier som hevdes å stamme fra samme mann.

– Riktig nok består menneskekroppen av 216 bein. Men Paulus må ha vært et dobbeltmenneske, mumler Hagen tørt.

Litt rett har han jo i det. For innen han ble en omvendt apostel, var han fariseeren Saulus som forfulgte kristne.

Relikvier handler uansett ikke om troslære, men om trosliv. Ikke ulikt nordmenns forhold til pinsen. Vi klamrer oss til den, selv om vi ikke vet stort om opprinnelsen.

Den prinsipielle konsekvens av kirkeforliket mandag, er likevel at pinsen blir normalarbeidsdager. En sekulær stat kan ikke gi folket kollektivt fri for å feire en kirke den ikke vil være en del av.

Reklamer

Om Yngve Kvistad

*) Kvistadbonden er en historisk skikkelse, men også antagonisten i "Spelet om Heilag Olav", Olav Gullvågs olsokspel som hadde urpremiere på Stiklestad i 1954. Ut over det var min forfar neppe noe forbilde til etterfølgelse. Ikke er jeg bonde heller, selv om jeg har stor respekt for dem som orker å være det. Til daglig kommentator i VG, for tiden bosatt i Italia.
Dette innlegget ble publisert i Italia, Kommentar og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s