Skatt på hett biltak

TAORMINA (VG) Under Mario Montis første 100 dager som statsminister i Italia, har eksporten av luksusbiler til Øst-Europa økt med 500 prosent.

Men det er ikke produsentene av verken Ferrari, Lamborghini, Maserati, De Tomaso, Alfa Romeo, Lancia – eller mafiaen, for den del – som står bak.

Det er bruktbilselgere som årelater landet for sportsbiler og kostbare SUVer på vegne av vettskremte skattesnytere og trygdede italienere med hjerteklapp og usynkron bilpark.

Selv legitime innehavere av doninger med flere hestekrefter under panseret enn det er nullskattytere i Toscana, synes det er såpass ubehagelig å eie slike farkoster at de også kvitter seg med kjøretøyene.

Trenden er så fersk at den italienske bilbransjen ennå ikke har noen fullstendig oversikt over antallet sportsvogner som hver uke dreneres ut av landet.

Det har derimot tyske Porsche, som opplyser til Italias største avis, Corriere della Sera, at i 2011 gikk nøyaktig 60 biler i uken fra det italienske bruktmarkedet til eksport. Da Monti-regjeringen i desember innførte en ny toppskatt på bl.a. luksuskjøretøy, økte eksporten av brukt-Porsche til 120 biler pr uke. Nå forsvinner mer enn 800 Porscher i måneden ut av Italia. Oppkjøpere i Polen, Ukraina, Tsjekkia og Moldova er de største mottakerne

Den konkrete årsaken til eksportbonanzaen er Finanspolitiets aksjoner i vintersportsbyen Cortina nyttårshelgen.

Da ble eierne av 133 sportsbiler og luksus-SUVer som sto parkert i gatene der ettergått av skattemyndighetene. Det viste seg at en tredjedel av bileierne hadde oppgitt en årsinntekt på knappe hundre tusen kroner. 16 andre tjente angivelig mindre enn 350 000 kr.

I ukene som fulgte foretok politiet tilsvarende kontroller i Milano og Roma. I Firenze ble en splitter ny Mercedes vinket inn til siden. Bileieren viste seg å være en bygningsarbeider som i fjor hadde tjent null euro, ifølge ligningspapirene.

Med en svart økonomi tilsvarende 17,5 prosent av BNP, kan Italia forbedre statsfinansene med nesten 2,2 milliarder kroner i året dersom folk begynner å betale skatt. En ildrød Ferrari er som en tent varde for finanspolitiet på jakt etter juksepavene. Derfor forsvinner bilene.

Som ordet går, er det for sent å skattesnyte seg når kemneren danser på hett biltak.

 

(Denne kommentaren er også publisert i VGs papirutgave 2. mars 2012)

Reklamer

Om Yngve Kvistad

*) Kvistadbonden er en historisk skikkelse, men også antagonisten i "Spelet om Heilag Olav", Olav Gullvågs olsokspel som hadde urpremiere på Stiklestad i 1954. Ut over det var min forfar neppe noe forbilde til etterfølgelse. Ikke er jeg bonde heller, selv om jeg har stor respekt for dem som orker å være det. Til daglig kommentator i VG, for tiden bosatt i Italia.
Dette innlegget ble publisert i Italia, Kommentar og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s